Pravidlo 20% ku 80%

So zlatým pravidlom “20 ku 80” sa stretávame všade okolo nás. 20% úloh si vyžaduje 80% našej pozornosti, 20% klientov nám prináša 80% zisku,… Ja sa však v tomto článku budem venovať dvadsiatim a osemdesiatim percentám pracovníkov firiem.

Iba 20% ľudí vo firme tvorí až 80% obratu. A na druhej strane 20% ľudí tvorí 80% problémov firmy.

Dvojnásobne toto platí vo vedení spoločnosti, kde sú manažéri zodpovední za obrat a prácu podriadených.

Dvadsať percent pracovníkov je plne stotožnených s ideou a smerovaním spoločnosti a aktívne a veľakrát aj nezištne pomáhajú pri napĺňaní jej cieľov a zvyšných osemdesiat percent sa len vo firme a pracovnom procese vezie (ak nejde proti nemu).

Veľakrát dvadsať percent ľudí, ktorí spôsobujú spoločnosti osemdesiat percent problémov sú len umelo udržovaní manažérmi, ktorí si týmto spôsobom nechcú priznať, že prijali nevhodného pracovníka a stále mu dávajú šancu zlepšiť sa a nájsť svoje miesto v spoločnosti. Títo manažéri si neuvedomujú, že čím dlhšie vo firme takýchto pracovníkov trpia, tým ich (a tým pádom aj spoločnosť) táto “mäkkosť” stojí zbytočné financie, morálku alebo dokonca produktivitu ostatných pracovníkov.

Z týchto pozitívnych alebo negatívnych 20% ľudí je len približne 4% naozajstných ťahúňov. Ľudí úplne zapálených pre firmu, alebo poprípade ľudí maximálne škodiacich firme. Táto malá skupina pracovníkov dokáže na svoju stranu pretiahnuť tých zvyšných 20%.

Pozitívne naladené 4% pracovníkov sú naozajstnými vodcami spoločnosti. Posúvajú ju vpred, analyzujú situáciu na trhu a vo firme, hľadajú riešenia a pomáhajú s ich aplikáciou v praxi,  sú inovátormi a stabilizátormi. Naopak, tie opačné 4% ľudí predstavujú pre firmu naozajstné riziko. Sú stále nespokojnými, využívajúcimi všetkými prostriedkami výhody práce v danej spoločnosti, intrigujú, negatívne ovplyvňujú, škodia.

Je len na vedúcich pracovníkoch, aby zvládli rozpoznať tieto dve skupiny ľudí. Manažér si musí všímať skryté znaky smerujúce k “vystopovaniu” oboch extrémnych prvkov spoločnosti. Pýtate sa prečo treba čo najskôr identifikovať obe skupiny? Ľudí s pozitívnym vplyvom treba motivovať, preukázať im záujem a podporu vedenia v ich snažení, no a od “škodcov” treba firmu čo najskôr očistiť.

Preto čítajte aj nepatrné náznaky upozorňujúce na skryté správanie zamestnancov a buďte striktní pri ich vyhodnocovaní a náprave.

Odmenou Vám bude dobre fungujúca, prosperujúca spoločnosť.

 

 

2 thoughts on “Pravidlo 20% ku 80%

  1. Ani neviete, ako toto pravidlo plati pri odberateloch, ale nielen pri obrate, ale aj pri skorych uhradach. Vas clanok ma motivoval aby som si poriadne prezrel tych 80% dodavatelov, ktori platia stale neskoro, alebo maju s platenim penazi problem. Myslim, ze som sa niekam pohol. Dufam, ze ten pomer zlepsim 😉
    Ale zaujimave citanie. Cakam na dalsie clanky.
    M.

    1. Milý M., ak sa zameriate na tých 20%, ktorí Vám prinášajú najväčšie objednávky a zároveň majú dobrú platobnú disciplínu, verím, že sa Váš stav zlepší. Každopádne Vám držím palce.

Comments are closed.